MTV, czyli z pamiętnika byłej dziewicy
Data: 12-03-2008 o godz. 21:18:50
Temat: aktualności, wydarzenia


Portal Sztukici

MTV, czyli z pamiętnika byłej dziewicy Odkąd muzyka na dobre uciekła z telewizji do internetu, w MTV Polska uwiły sobie gniazdo programy randkowe. I to te z niższej półki. Ale i tak nie przebiją zawodów w piciu esencji herbacianej z cuchnącej skarpety. Do nowej ramówki MTV trafił program "Zakochaj się w Tili Tequili" - o biseksualnej aktorce (wypromowanej wcześniej w internecie na Myspace), która wybiera sobie partnera spośród kobiet i mężczyzn uczestniczących w show. Ruszyła też polska wersja programu randkowego "Penetratorzy" - studenci obcokrajowcy mieszkający w Warszawie oceniają partnera po uprzednim spenetrowaniu jego garderoby intymnej. Stacja wyemituje też inne, wyprodukowane w Polsce programy na licencji amerykańskiej, np. "MTV Cribs", w którym m.in. Mariusz "Pudzian" Pudzianowski oraz muzyk Sidney Polak pokażą telewidzom swoje domy. W maju - kreskówka made in USA "Najszczęśliwsi geje pod słońcem" o parze homoseksualistów, którzy zmierzą się ze stereotypami społecznymi, u ich boku pojawią też nosiciel AIDS i lesbijki marzące o dziecku. Serial zadebiutował w zeszłym roku na amerykańskim kanale LOGO dla mniejszości seksualnych. Teraz o tolerancję upomni się u nas, chociaż jego tło obyczajowe nieco odbiega od realiów polskiego podwórka. Nie tylko w Polsce specjalnością MTV stały się - oprócz odważnych kreskówek dla dorosłych - reality shows z ekstremalnymi zawodami młodych ludzi - np. picie esencji z cuchnącej herbaty, strzelanie wodną rakietą w odbyt czy uwięzienie głowy w akwarium z brudną od kału pieluchą - wszystkie przykłady z programu "Pięść mistrza Zen".

Stacja kieruje swój program do widzów 13-29 lat, głównie licealistów i studentów z większych miast, którzy "jeżdżą na zagraniczne wycieczki i lubią gadżety". Kanał ogląda średnio - wg AGB Media Research - nieco ponad 15 tys. widzów. MTV w latach 80. (stacja powstała w USA w 1981) zmieniła oblicze przemysłu muzycznego - miała monopol na wyznaczanie muzycznych trendów i mody, dzięki niej kwitła sztuka teledysku, a gwiazdy robiły międzynarodowe kariery, jak choćby Madonna, Michael Jackson czy George Michael. Ze znaczkiem MTV identyfikowało się pokolenie dzisiejszych 30- i 40-latków. Dziś "music television" odeszła w przeszłość tak jak VHS i kasety magnetofonowe. Czy stacja idzie z tzw. duchem czasu? I co to oznacza?


Donata Subbotko: W jakim kierunku idzie polska MTV?
Monika Chojnacka-Maścianica: Nie zmienimy naszej strategii z 2004 r. i nie staniemy się stacją gejowską, jak podejrzewają niektórzy oburzeni faktem, że kupiliśmy kreskówkę o homoseksualistach. Ciągle będziemy rozrywkową stacją dla młodych ludzi niebojącą się żadnych tematów. Ale nie jest tak, że na siłę szukamy skandalu.
"Najszczęśliwszych gejów pod słońcem" kupiliśmy dlatego, że to jest bardzo dobry, śmieszny serial animowany. Kreskówki dla dorosłych, które pokazujemy późnym wieczorem, są popularne - myślę tu o "South Park" czy "Drawn together". My jesteśmy dla widza: decydujemy na podstawie własnej intuicji, trendów, ale przede wszystkim badań, czego młodzi ludzie oczekują.

A czego oczekują?
- Tego, że w MTV zobaczą rzeczy, których nie ma nigdzie indziej, że będziemy otwarci i zaskakujący. I że nie będziemy opowiadali im głupot, tylko pokazywali życie takim, jakim jest.

Brzmi dobrze. Ale kiedy pokazujecie panienkę czołgającą się między nogami facetów, którzy klepią ją po tyłku, na podstawie czego ona ma wybrać jednego z nich, to już gorzej.
- Chodzi pani o "Tilę Tequilę", która jest u nas teraz najbardziej popularnym programem, w Stanach zresztą też. Są różne rodzaje rozrywek. To wygłupy i tak je należy traktować.

Jest jednak różnica między szerzącymi tolerancję kreskówkami a programami, gdzie ludzie upokarzają się nawzajem.?
- Młodzi ludzie lubią to oglądać. Trzeba ich zapytać dlaczego. Czy MTV powinno strzec moralności? Jeśli chodzi o misję, to nudne programy edukacyjne dla młodzieży nadaje telewizja publiczna. U nas są programy rozrywkowe. Nie sądzę, żeby młodzi traktowali je serio. Mamy dużo programów randkowych, więc łatwo można powiedzieć, że MTV to jest monotematyczna stacja. Ale to nieprawda. Emitujemy dokumenty o nastolatkach - co ich czeka, jak złamią prawo, co mają robić, gdy nie radzą sobie w szkole. W programie "Z pamiętnika byłej dziewicy" młodzi ludzie przeżywali podjęcie decyzji o inicjacji seksualnej. Mówili o swoich uczuciach, czego się boją - a tego nikt im tego nie pokazuje, tylko my, dlatego nas cenią. W zeszłym roku mieliśmy najlepsze wyniki oglądalności od początku istnienia. To jest znak, że idziemy w dobrym kierunku.
W MTV prawie w ogóle nie ma już muzyki. A przecież stacja ma ją w tytule!
- Kiedyś młodzi ludzie określali się przez muzykę, teraz chcą wielu rzeczy naraz i MTV im to daje: reality show, seriale, kreskówki, a muzyka jest tylko jednym z elementów. Tak się to zmienia na całym świecie, w dobie internetu puszczanie ludziom teledysków jest nudne. Główny kanał MTV jest rozrywkowy, a muzyka dominuje na innych naszych kanałach - Vivie i VH1. Każda marka ewoluuje. Młodzi ludzie się zmieniają i my się zmieniamy. Tworzenie dla nich stacji jest trudne, bo są wymagający i ciężko za nimi nadążać.

....Źródło:Gazeta Wyborcza Rozmawiała Donata Subbotko

uzupełnij (skomentuj) ten artykuł tutaj - w tytule napisz "..do artykułu -tu adres URL , Twój wpis (po zatwierdzeniu przez administratora) zostatanie dołączony do artykułu. Jeżeli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem, do Twojego tekstu zostanie dodana Twoja nazwa (na życzenie możemy podać pełne Twoje dane, jakie zamieściłeś w swoim profilu)






Artykuł jest z Portal Sztuki | sztuka: plastyka, teatr, muzyka
http://sztuka.gallery-art.pl

Adres tego artykułu to:
http://sztuka.gallery-art.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=590